W dniu 25 i 26 stycznia grupa Wiewiórek uczestniczyła w kolejnych zajęciach edukacyjnych dotyczących higieny.
Tym razem rozmawialiśmy o higienie rąk.
Dzieci poznały historię pieska Łapsona słuchając opowiadania pt. „Łapson i mycie rąk”, który już wie kiedy należy myć łapy. Miały również możliwość obejrzeć różne preparaty do mycia rąk. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci dowiedziały się jak prawidłowo myć ręce.

1. namydlenie dłoni
2. mycie grzbietu dłoni prawej
3. mycie grzbietu dłoni lewej
4. mycie między palcami
5. mycie kciuka
6. gilgotanie w środku dłoni
7. mycie nadgarstków
8. spłukiwanie
9. wycieranie ręcznikiem.
Po wstępnej nauce , przeszliśmy do praktyki.
Dzieci zawiesiły obrazkową instrukcję rąk w łazience a następnie przystąpiły do praktycznej nauki mycia rąk. Każdy z nas jeszcze raz przyjrzał się jak należy prawidłowo myć ręce i przystąpił do działania. Nad prawidłowym przebiegiem czuwali dyżurni od łazienki, którzy pilnowali porządku podczas wykonywanych czynności higienicznych
Brudne ręce? Co to, to nie.

Tym razem dzieci zamieniły się w detektywów i szukały ukrytych w sali Bakteriaków, Wirusiaków i Pasożytniaków, czyli małych karteczek z podobiznami tych bohaterów schowanych w różnych zakamarkach. Na koniec wszyscy usiedli
w kręgu i pokazali swoje zdobycze. Podczas dyskusji i podsumowania zadania przypomnieliśmy sobie następujące fakty:
1. W trakcie zabawy, i wielu innych aktywności, na naszych rękach gromadzi się brud.
2. W brudzie żyją różne groźne organizmy: bakterie, wirusy, pasożyty.
3. Z niektórymi poradzi sobie nasz organizm, inne mogą powodować choroby objawiające się np. bólem brzucha.
4. Brudne ręce mogą powodować zakażenie, np. grypą lub przeziębieniem.
5. Ważne jest mycie rąk szczególnie często podczas choroby lub po wycieraniu/dmuchaniu nosa w czasie kataru.
Było również doświadczenie, jak mydło przegania tłuszcz i brud. Do płaskiego talerza zostało wlane mleko, następnie kilka kropel barwników w różnych kolorach. Dzieci namaczały patyczki w mydle i dotykały plam koloru. Obserwowały

co się dzieje. Dzieci dyskutowały i wyciągały wnioski z eksperymentu. Wniosek: barwnik łączy się z tłuszczem z mleka. Mydło „przegania” tłuszcz, dlatego widzimy, jak kolorowe plamy odsuwają się od mydła.
Spocone i brudne ręce też są tłuste.
Po zakończeniu zabawy dzieci umyły ręce zgodnie z procedurą oraz z pomocą „Mydłomena”.

Katarzyna Twardowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *