Sowy doskonale wiedzą, że jesień to czas, kiedy deszcz pada znacznie częściej niż w innych porach roku.
W ostatnim tygodniu października postanowiliśmy przekonać się, jak powstaje do zjawisko atmosferyczne. Doprowadziliśmy wodę do wrzenia i przelaliśmy ją do szklanej miski. Miskę z gorącą wodą przykryliśmy talerzykiem, na wierzch którego wysypaliśmy kostki lodu. Zaczęliśmy nasze obserwację. Dowiedzieliśmy się, że gorąca woda stworzyła parę wodną, która w kontakcie z zimnem zaczęła się skraplać. I tak na ściankach miski pojawiały się kropelki wody. Teraz każda Sówka wie, że para wodna jest lekka i ciepła i unosi się ku górze (powstają z niej chmury).
Przy zetknięciu się z zimnym powietrzem para wodna skrapla się i powstaje deszcz. Nasi badacze nie mogli się powstrzymać się od wzięcia kostek lodu do rączek. Po zakończonym eksperymencie dzieci badały właściwości kostek lodu do momentu, aż lód nie rozpuścił się 🙂 

Przez cały tydzień nasze aktywności koncentrowały się wokół deszczu: dzieci przeliczały krople deszcze, układały je zgodnie ze wzorem, przenosiły kropelki na parasol przy pomocy plastikowej słomki – wykonując tym samym trudne ćwiczenia oddechowe. Przedszkolaki utrwaliły stosunki przestrzenne: układały krople deszczu nad parasolem, z prawej strony parasola, pod chmurą, na chmurce. Na koniec tygodnia dzieci wykonały ciekawą pracę plastyczną. Za pomocą pipetek dzieci przenosiły zabarwioną na niebiesko wodę na kartkę papieru, tworząc jesienny deszcz.  

                                                                                                                                                          Małgorzata Reksulak,
Maja Lenarczyk

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *